fredag 14 februari 2014

Om Lotus

Lotus är 50%islandshäst/50%appalossa, han är född 1997 och vi har ägt honom sen han var ett föl. Från början var han mammas häst, då han egentligen skulle bli mycket högre. Men han slutade på maxad c ponny på 139,5 cm.  

Han är en riktig allroundhäst då han har gått både lättare distans med min mamma,(46 i puls vid målgång) och tävlat hoppning med min äldre syster. Men min syster tyckte dock inte att Lotus var så vidare rolig att rida, då hon gillar de lite hetare hästarna. (Hon sa alltid att man hann läsa hela Säffletidningen i omhoppningarna..:) Men en hel del vinster och placeringar blev det allt, då Lotus både hade bra teknik och aldrig stannade på ett hinder. Mamma funderade på att sälja Lotus när syrran köpte en D-ponny, då jag egentligen var för liten för honom. Men vi sålde min B-ponny istället som bara var 113 cm och jag testade att rida Lotus, och det funkade bra direkt. 

Vi började med hoppning tillsammans eftersom det var det vi båda hållt på med och ingen av oss kunde speciellt mycket inom dressyren. Men ju mer dressyr vi tränade tillsammans fastnade jag mer och mer. Hoppningen började jag tappa intresset för, även fast Lotus är underbar i hoppningen, han stannar aldrig och är världens bussigaste i alla lägen!  2005  började vi av en slump träna för Johan Ekenberg  och sedan var jag fast i dressyrträsket! Johan tyckte att Lotus hade potensial och tyckte att vi skulle satsa på dressyren istället.

När vi slutade hoppa började det gå mycket bättre inom dressyren och 2006 tävlade vi en hel del lokala tävlingar upp till LA:1 med massor med vinster och placeringar!
Framgångarna fortsatte sakta men säkert framåt, vi lärde oss mer och mer. Men eftersom jag  (med hjälp av mina tränare såklart :)) även fick lära Lotus sakerna när jag skulle lära mej något nytt så tog det ibland lite tid!

2009 var vårat sista år tävlandes bland ponnyerna, men också vårat klart bästa under ponnytiden! Vi började på nationell nivå, och lyckades få massor med vinster och placeringar på både regional och nationell nivå, och en individuell vinst på LagSM!  Vi kvalade ”vanliga”SM på snittprocenten 67%, startade också, men eftersom Lotus hatar att sova borta och stå inne hela dagarna, så var han jättesur och grinig hela helgen, och världens sämsta underlag på tävlingsbanan. Det är nog en av våra sämsta starter tillsammans! Meriter, SM 2009, Vinst DIV 1 2009, trea i LAG ELIT 2009, DM Silver 2008, DM Guld 2009, Lag SM inviduellt 2009, Vinnare Folksam riders cup 2009, 1a i Sverige på ridsport.se rankinglista 2009.

2010 bestämde jag mig att jag aldrig skulle klara av att sälja min älskade ponny som funnits i ungefär hela mitt liv! Det kändes inte som ett alternativ för mig oavsett hur mycket pengar han var värd! Så jag bestämde mig att jag ville rida honom som häst, utan några krav. Lyckades att knipa ett 4:e placering i LA:2 trots en väldigt pigg och busig Lotus på våran första start bland hästarna. Framgångarna fortsatte och vi har fått många fina placeringar och vinster upp till MSV:B:5. Bästa procent i MSVB:1 med 68,25%, MSV:B2 med 70%, MSV:B3 med 71,4%, MSV:B4 med 67,39%, MSV:B5 med 66,53%.Vi har vunnit Folksam riders cup LA 2010, 2a hippson riders cup 2011, DM silver för young riders 2012. Och var med och red MSVB:4 i samtliga omgångar av vårt (Säffle/Åmål) division 1 lag detta år, som vi vann samtliga omgångar av! 6a i dressyrringens MSVB-final 2012




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar